Microsoft pozwala testować sztuczną inteligencję w środowisku Minecraft

Microsoft pozwala testować sztuczną inteligencję w środowisku Minecraft

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 7/13/2016, 1:23 PM

Liczba odsłon: 2799

Microsoft wykonał parę interesujących ruchów w obszarze edukacji, a pierwsze skrzypce w tej sztuce odgrywa Minecraft. Jak pewnie pamiętacie, Microsoft wykupił studio Mojang we wrześniu 2015 r. i od tego czasu rozwija uniwersum Minecraft, także w odniesieniu do innych technologii (np. HoloLens). W styczniu tego roku firma nabyła prawa do MinecraftEdu, by niemal od razu zapowiedzieć powstanie Minecraft Education Edition, który ukazać się ma tego lata. Na kanwie tych przejęć powstaje też innowacyjne środowisko, w którym dojrzewać będzie sztuczna inteligencja.

Brzmi to może trochę enigmatycznie, ale już spieszymy z wyjaśnieniami. W marcu tego roku mówiło się o platformie AIX, którą rozwija Microsoft, by stworzyć pewnego rodzaju symulację świata rzeczywistego dla sztucznej inteligencji. W środowisku Minecraft takie programy dosłownie uczą się bez konieczności "rzeczywistej" interakcji z człowiekiem. Platforma rozwijała się jako wewnętrzne narzędzie dla Microsoft, jednak później została otwarta dla środowisk akademickich i badaczy. Tego lata AIX przejdzie na licencję open source, co oznacza, że będzie dostępna praktycznie dla wszystkich zainteresowanych. Na podstawie AIX powstał Project Malmo, który Microsoft opisuje jako "platformę, która używa świata Minecraft jako pola testowego dla zaawansowanych badań nad sztuczną inteligencją". Na projekt składają się dwa komponenty: Minecraft w wersji Java oraz dodatkowy kod, który pozwala "agentom" AI na bycie świadomym i interakcję ze środowiskiem gry.

Być może zapytacie, dlaczego spośród wszystkich możliwych opcji Microsoft wybrał właśnie Minecraft. Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w wypowiedzi Marsha Daviesa ze studia Mojang: "Minecraft - jak się okazuje - jest świetnym poligonem doświadczalnym dla AI: jest on otwartą i niekończącą się grą z ogromną różnorodnością wyzwań i możliwości dla kreatywnych rozwiązań, planowania przestrzennego i czasowego, współpracy i nie tylko. Mówiąc inaczej, [Minecraft] udostępnia wiele wyzwań, którym stawiamy czoła w świecie rzeczywistym i aby im sprostać, potrzebujemy kombinacji wielu rodzajów wiedzy - począwszy od podstaw nawigacji, kończąc na rozumieniu dynamiki społecznej". Poruszanie się i interakcja z sandboxowym światem Minecrafta wydają się więc idealną "piaskownicą" dla oprogramowania wyposażonego w sztuczną inteligencję, co idealnie wpasowuje się w "boto-centryczną" wizję Microsoftu. Firma podkreśla też, że środowisko można wykorzystać do porównywania zachowania różnych AI, a nawet różnych wersji tego samego AI.

Project Malmo jest dostępny do pobrania z repozytorium GitHub na urządzenia z Windows, Linux i MacOS. Microsoft dodaje, że "programiści mogą używać dowolnego języka programowania, z którym czują się komfortowo".

Źródło: http://www.neowin.net/news/microsoft-teaches-ai-how-to-climb-hills-and-understand-our-world-using-minecraft

Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium
Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium

Wydarzenia