Microsoft opublikował swoje wyniki finansowe pokrywające drugi kwartał roku fiskalnego 2018 (czwarty kwartał roku kalendarzowego 2017). Firma zgłosiła całkowite przychody sięgające 28,9 mld USD, które uzyskała w ciągu 3 miesięcy, kończących się 31 grudnia. To o 12% więcej niż w tym samym kwartale rok wcześniej. Dochód netto wyniósł 7,5 mld USD (6,3 mld z uwzględnieniem GAAP), a wskaźnik zysku na akcję - 0,96 USD. Na czym firma zarobiła najwięcej, a na jakich gałęziach zarabia coraz mniej? O tym poniżej.
Przychody wygenerowane przez Productivity and Business Processes wyniosły 9,0 mld USD, zaliczając wzrost rzędu 25%. Na gałąź tę składają się:
- Przychody z produktów komercyjnych Office i usług w chmurze, które zaliczyły 10% wzrost. Microsoft wyjaśnia to wzrostem przychodów z tytułu Office 365 o 41%.
- Przychody z produktów konsumenckich Office i usług w chmurze, które zaliczyły wzrost o 12%. Liczba konsumenckich subskrybentów Office 365 wzrosła do 29,2 mln.
- Przychody z produktów i usług chmurowych Dynamics, które zaliczyły wzrost o 10%, głównie dzięki wzrostowi przychodów z Dynamics 365 o 67%.
- Przychody z LinkedIn w wysokości 1,3 mld USD, które od 5 kwartałów wzrastają każdorazowo o ponad 20%.
Przychody wygenerowane przez Intelligent Cloud wyniosły 7,8 mld USD, zaliczając wzrost rzędu 15%.
- Przychody z produktów Server i usług w chmurze wzrosły o 18%, co zawdzięcza się wzrostowi przychodów Azure o 98%.
- Przychody z tytułu Enterprise Services wzrosły o 5% głównie za sprawą Premier Support Services.
Przychody z gałęzi More Personal Computing wyniosły w ostatnim kwartale 12,2 mld USD i wzrosły o 2%. Na gałąź tę składają się:
- Przychody z tytułu Windows OEM, które wzrosły o 4% na skutek wzrostu przychodów w segmencie OEM Pro o 11%.
- Przychody z komercyjnych usług Windows i usług w chmurze, które zaliczyły spadek rzędu 4%, jak tłumaczy Microsoft, "ze względu na wpływ dużej transakcji sprzed roku".
- Przychody z tytułu gier, które wzrosły o 8%. Wpływ na to miały rosnące przychody ze sprzedaży sprzętu Xbox po premierze Xbox One X.
- Przychody z reklam w wyszukiwarce, z wyłączeniem kosztów pozyskania ruchu, które wzrosły o 15% dzięki wyższym przychodom z wyszukiwarek i większej liczbie wyszukiwań.
- Przychody z tytułu Surface, które zaliczyły wzrost o 1%.
"Wyniki z tego kwartału mówią o zróżnicowanych wartościach, które dostarczamy naszym klientom poprzez rozwiązania produktywne i jako dostawca chmury hybrydowej. Nasze inwestycje w IoT, dane i usługi AI w chmurze i punktach końcowych stawiają nas na pozycji umożliwiającej dalsze przyspieszanie wzrostu" - skomentował raport Satya Nadella, CEO Microsoft. Warto też zwrócić uwagę, że segment urządzeń mobilnych został po raz pominięty, co tylko potwierdza jego nieistotność w bieżącej strategii firmy.