Terroryści do kontaktowania się ze sobą starają się wybierać szyfrowane kanały, niemniej jednak nie stronią też od ogólnodostępnych portali społecznościowych, choćby po to, by szerzyć propagandę i rekrutować zamachowców. Stawia to firmy technologiczne w niełatwym położeniu. Z jednej strony podejmują one wysiłki, by namierzać terrorystów, z drugiej zaś - jak Microsoft - zachowują ostrożność, by nie było to dla rządów pretekstem do inwigilacji zwykłych obywateli. Prawdopodobnie taką właśnie optymalną inicjatywą jest nowo utworzone Global Internet Forum to Counter Terrorism.
Microsoft podejmował już szereg działań, aby przeciwdziałać terroryzmowi w Internecie, jednak dotąd głównie na własnym poletku. Nowa inicjatywa została tymczasem podjęta wespół z innymi branżowymi gigantami, takimi jak Twitter, Facebook i YouTube. Firmy będą współpracować nad stworzeniem technologii, która poprawi wykrywalność i klasyfikację zawartości pod kątem terroryzmu. Pomogą w tym algorytmy maszynowego uczenia (machine learning), które mają znacznie przyspieszyć proces usuwania niechcianej zawartości, a także ulepszyć metody jej zgłaszania.
Global Internet Forum to Counter Terrorism opiera się na trzech fundamentach: rozwiązaniach technologicznych, badaniach i dzieleniu się wiedzą. Konkrety? "Nasze firmy będą pracować wspólnie, by udoskonalić istniejące współdzielone technologie, takie jak Shared Industry Hash Database" - czytamy w oświadczeniu Twittera. Firmy będą także współpracować z ekspertami od antyterroryzmu ze środowisk rządowych, społecznych, akademickich i firmowych, by dzielić się wiedzą na temat terroryzmu. Wśród partnerów znajdują się też UN Security Council Counter-Terrorism Executive Directorate (UN CTED) oraz ICT4Peace Initiative.
Inicjatywa nie jest zamknięta i nie ogranicza się do kilku największych dostawców usług i oprogramowania. Ważnym punktem oświadczenia jest obietnica zaangażowania małych firm: "będziemy im pomagać w rozwoju technologii i procesów niezbędnych do opanowania treści terrorystycznych i ekstremistycznych online". Dalszymi informacjami na temat wspólnej inicjatywy firmy zamierzają dzielić się w najbliższej przyszłości.