“Pracownicy merytoryczni tygodniowo tracą przeciętnie ok. 9,5 godzin na wyszukiwanie informacji, które mimo to często okazuje się nieefektywne. Strata czasu przekłada się z kolei na wielomilionowe straty finansowe, spowodowane obniżoną wydajnością pracowników. Wierzymy, że można uniknąć tego typu problemów, posiadając w firmie narzędzia wyposażone w podstawowy zestaw funkcjonalności usprawniających wyszukiwanie informacji. Dlatego zaoferowaliśmy naszym klientom darmowe rozwiązanie, które spełnia te kryteria – Search Server 2008 Express” – powiedział Kirk Koenigsbauer, dyrektor grupy biznesowej SharePoint w Microsoft Corporation.
Tworząc Search Server Express Microsoft wykorzystał rozwiązania klasy enterprise pochodzące z Microsoft Office SharePoint Server 2007, które zostały zebrane i zaimplementowane do samodzielnego, darmowego serwera. Search Server Express został zaprojektowany z myślą o łatwym procesie konfiguracji i administrowania, dzięki czemu wszystkie czynności od momentu rozpoczęcia pobierania rozwiązania ze strony www do chwili rozpoczęcia pracy z nim zajmą administratorom mniej niż 30 minut. Dodatkowo, Search Server Express nie posiada narzuconego limitu dokumentów do wyszukiwania, co zapewnia mu skalowalność umożliwiającą łatwe dostosowywanie go do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Użytkownikom natomiast Search Server Express zapewnia zaawansowaną ochronę oraz łatwy dostęp do wyników wyszukiwania.
Procesy wyszukiwania informacji mają w przedsiębiorstwach ogromne znaczenie. Dlatego Microsoft ogłosił dostępność dwóch ważnych produktów do wyszukiwania, które ułatwią i usprawnią dostęp do wspólnych zasobów informacyjnych klientom firmy i ich kontrahentom. Pierwsze darmowe narzędzia indeksujące zasoby przechowywane w Documentrum firmy EMC oraz FileNet firmy IBM wejdą do portfolio Microsoft w pierwszej połowie 2008 roku.