Forbes opublikował coroczną listę Najbardziej Wartościowych Globalnych Marek (The World’s Most Valuable Brands). Microsoft po raz kolejny utrzymuje się na miejscu trzecim nawet mimo tego, że jego wartość wzrosła w ciągu roku o 21%. To jednak nic wyjątkowego - zdrowy wzrost zaliczyła praktycznie cała najbliższa konkurencja Giganta z Redmond, która okupuje pierwszą piątkę listy. Jakimi spostrzeżeniami dzieli się Forbes?
Forbes dostrzega wysiłki i sukcesy największych firm technologicznych, które weszły na szczyt listy. Ich główne źródła dochodów odnotowane przez Forbes różnią się (Apple - telefony, Google - wyszukiwanie, Microsoft - oprogramowanie, Facebook - media społecznościowe, Amazon - sprzedaż), jednakże de facto wszystkie te firmy konkurują z Microsoftem na co najmniej kilku polach. Łączy je też jedno - silna marka. "Bogata marka pomaga napędzać popyt i moc dyktowania cen. Pięć powyższych największych marek robi to lepiej, niż ktokolwiek inny, i jest najcenniejszą piątką na świecie według obliczeń Forbesa, wartą w sumie 586 miliardów dolarów, o 20% więcej, niż w zeszłym roku" - pisze Kurt Badenhausen z Forbes.
Na szczycie listy znalazł się Apple, który zarobił w ciągu roku niemal tyle, co trzech jego najbliższych rywali. Autor powołuje się na wyniki, które wykazują, że twórca iPhone'a zgarnia 87% profitów w branży smartfonów, co zawdzięcza ostatnio głównie wydanemu modelowi X i oczywiście oddanej bazie fanów, gotowej zapłacić 999 dolarów (ale tak naprawdę to dowolną sumę zaśpiewaną przez Apple) za nowy telefon. Sukces marki Google, za którą stoi Alphabet, to również efekt działań na innych polach, takich jak technologia smart-home, pojazdy autonomiczne, badania nad starzeniem się i nie tylko. Badenhausen odnotowuje - co warte uwagi - że "Google jest powszechnym słowem na wyszukiwanie, mimo najlepszych starań Yahoo, Baidu i Microsoft Bing, które podcinają ponad 80-procentowy udział Google".
Forbes nie pisze w tym roku wiele o firmie z Redmond i właściwie nie tłumaczy jego ostatnich sukcesów. Mamy praktycznie same cyferki: Microsoft jako marka wyceniony został na 104,9 mld dolarów, zaliczając 21-procentowy wzrost wartości, licząc od zeszłego roku. Nasuwa się tu jeszcze jedno ciekawe spostrzeżenie. Otóż wartość marki Microsoft w tym roku (104,9 mld) jest większa niż zeszłoroczna wartość Google'a (101,8 mld). Czy jest z tego jakiś wniosek? Pewnie nie, ale samo już zagoszczenie na liście daje laureatom zestawienia sporą nobilitację i zwiększa ich rozpoznawalność.