24 GB RAM i wyświetlacz OLED, czyli dev kit Xbox Project Scorpio

24 GB RAM i wyświetlacz OLED, czyli dev kit Xbox Project Scorpio

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 4/13/2017, 3:02 PM

Liczba odsłon: 6251

W zeszłym tygodniu Microsoft ujawnił najważniejsze parametry Project Scorpio, następnej konsoli w rodzinie Xbox One, której premierę przewidziano na ten rok. Scorpio nie bez kozery okrzyknięto "najpotężniejszą konsolą w historii" - producent obiecuje sześć teraflopów mocy, wsparcie dla 4K, HDR i VR, FreeSync czy HDMI 2.1 VRR. Nietrudno się dziwić, że równie oszałamiający będzie zestaw deweloperski dedykowany Scorpio.

Microsoft stopniowo podsyca naszą ciekawość, udostępniając coraz to nowe strzępki informacji o swojej mocarnej konsoli. Wciąż jednak pozostają białe plamy naszej niewiedzy - przede wszystkim nie wiadomo, jak Xbox Scorpio będzie w ogóle wyglądał. Być może dzisiejsza zapowiedź rzuci na ten temat więcej światła. W sieci pojawiły się pierwsze zdjęcia Scorpio Dev Kit, który wyposażono w podzespoły zbliżone do właściwej konsoli i który umożliwia deweloperom tworzenie i testowanie gier na nową platformę jeszcze przed jej oficjalną premierą.

Na pierwszy rzut oka dev kit - sygnowany skrótem XDK (Xbox Development Kit) - wygląda raczej na Xbox One S, któremu trochę się przytyło. Jest to jednak tylko koncept, a gotowy produkt może ostatecznie wyglądać inaczej. Napęd optyczny umieszczono w dolnej, czarnej części maszyny, podobnie jak wyświetlacz OLED, prezentujący kluczowe dla deweloperów dane o wydajności, zużyciu zasobów i współczynniku FPS. Zestaw nie jest jednak trzymany pod kluczem. "Chodzę do naszych studiów, chodzę do zewnętrznych studiów i mają już dev kity na stanie" - mówi Kevin Gammill z działu Xbox Core Platform.

Powróćmy jeszcze do budowy zestawu. Najbardziej rzucający się w oczy jest oczywiście panel OLED na froncie, który zawiera swój własny przycisk nawigacyjny. Nad kieszenią napędu znajduje się pięć przycisków, których nie znajdziemy np. w Xbox One S. Mogą one zostać zaprogramowane w odniesieniu do informacji, które mają być wyświetlane na panelu OLED w trakcie testów. Poza tym oferowane porty nie różnią się zanadto od samego Scorpio. Ważnym dodatkiem są trzy gniazda USB umiejscowione w prawym dolnym rogu. Porównajmy teraz szczegóły techniczne:

Okazuje się, że DEVKIT wyposażono w mocniejsze podzespoły, niż dedykowana mu konsola w sprzedaży detalicznej. Różnice są widoczne na poziomie GPU (44 CU/40 CU) RAM DDR5 (24 GB/12 GB) i dysku twardego (1 TB SSD/1 TB HDD). Oferowany jest też specjalny kabel, zdolny do przetransferowania 100 GB danych w cztery minuty. Mike Rayner, dyrektor techniczny Gears of War 4 przyznaje, że dzięki niemu studio The Coalition może przesyłać nowe kompilacje do testów "6 do 7 razy szybciej, niż wcześniej".

Project Scorpio funkcjonuje dziś jako coraz bardziej realny byt w przeciwieństwie do zestawu obietnic i koncepcji, które były jego jedynymi wyznacznikami jeszcze kilka miesięcy temu. Data oficjalnej prezentacji nie jest jeszcze znana, niemniej jednak stawialibyśmy na E3 2017. Wystąpienie Microsoftu rozpocznie się późnym wieczorem 11 czerwca. Możecie (i powinniście!) spodziewać się naszej relacji na łamach CentrumXP!

Aktualizacja: Microsoft potwierdził, że zaprezentuje Xbox Scorpio na targach E3 2017!

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia