Podczas gdy Quake w odświeżonej wersji powrócił właśnie po 25 latach, Microsoft postanowił nieco odświeżyć tę kultową serię FPS-ów, wypuszczając wszystkie trzy pierwsze części w programie Xbox Game Pass. Te trzy klasyczne strzelanki zrewolucjonizowały branżę gier i stały się inspiracją dla niezliczonych produkcji w późniejszych latach. Co najważniejsze, pozostają grywalne aż po dziś dzień i można je spokojnie ograć na najnowszych platformach.
Wydawać by się mogło, że harmonogram wydań w Game Pass na sierpień jest już dopięty. Przypomnijmy, że Microsoft zapowiedział 10 nowych tytułów na pierwszą połowę miesiąca, a następnie 9 kolejnych na drugą połowę. Tymczasem niespodziewanie do biblioteki zostały dodane trzy kolejne gry:
- Quake (1996) — już dostępny na Xboksa i PC
- Quake II (1997) — już dostępny na PC
- Quake III: Arena (1999) — już dostępny na PC
O fenomenie Quake'a pisano już i mówiono wiele. Wytyczył on nowe ścieżki dla strzelanek pierwszoosobowych, które w drugiej połowie lat 90. zaliczyły prawdziwy boom. Co prawda gra nadal nie oferowała jeszcze zbyt wysublimowanej fabuły (do rozkwitu tej warstwy przyczynił się dopiero Half-Life), ale co tu dużo mówić — rozwałka była przednia. No i ten klimat, do którego dziś nadal się chętnie powraca. Świetną wiadomością dla graczy jest również to, że w klasycznego Quake'a można teraz zagrać w poprawionej szacie graficznej, w rozdzielczości 4K i 120 klatkach na sekundę. Warto tu wspomnieć, że za remastera odpowiedzialna jest Bethesda, która ma prawa do tej gry. A jako że Bethesda należy do Xbox Game Studios, dostępność gry pierwszego dnia w Game Passie wydaje się zrozumiała.
In celebration of #QuakeCon, Quake, Quake II, and Quake III Arena join @XboxGamePass today! More than 30 Bethesda titles are now available on Game Pass. pic.twitter.com/jAbZ949jCM
— QuakeCon (@QuakeCon) August 19, 2021
W czasach wydania Quake należał do grona gier owianych złą sławą, kiedy to media uczyniły z niego kozła ofiarnego i próbowały obwiniać o wzrost agresji wśród młodzieży. Dopiero po latach zostało udowodnione, że gry dają więcej pożytku, niż wyrządzają szkód, np. uczą zręczności, myślenia strategicznego i pracy zespołowej. Poza tym... brutalność Quake'a dziś już nikogo nie szokuje, a raczej bawi. Również i my zachęcamy Was do świetnej zabawy z Quakiem!