Zespół Xbox analizuje swoje gry za pomocą Excela
Autor: Krzysztof Kapustka
Opublikowano: 1/27/2015, 9:46 PM
Liczba odsłon: 2264
W ramach nawiązanej w ubiegłym roku współpracy, zespoły Xbox oraz Excel - zaprzęgając do pracy narzędzie Excel Power Map - opracowały metodę wizualizacji i analizy danych pochodzących z tworzonych na konsole Xbox gier. Powstały przy jej wykorzystaniu wizualny model pozwala szybko wykryć w konkretnym obszarze świata gry wszelkie nieprawidłowości, a następnie szybko je usunąć.
Wiosną 2014 roku zespół deweloperów Xbox, chcąc ułatwić sobie prace nad poprawą wydajności opracowywanych tytułów gier oraz ulepszaniem płynących z rozgrywek doznań, poprosił członków zespołu Excel Power Map o pomoc w przeprowadzeniu analizy danych pozyskanych z rozwijanych właśnie produkcji. Mając przed sobą możliwość spędzenia setek, a może i więcej, godzin przy konsoli Xbox programiści Excela szybko przystali na tę propozycję, po chwili uświadamiając sobie, że problem ten "dotyczy także wielu różnych scenariuszy biznesowych i sportowych", o których zespół zawsze marzył. "Była to wspaniała okazja do wykorzystania prawdziwych danych od prawdziwych graczy, w celu wykonania prawdziwej analizy i rozwiązania czegoś naprawdę ambitnego... być może nawet niemożliwego do zrealizowania".
Zespół Xbox poszukiwał sposobów na wizualizację różnych typów danych pochodzących z gry, a następnie wyłapywanie z tak opracowanego modelu określonych wzorów, które sugerowałyby konieczność przeprowadzenia dalszych prac. Programiści i testerzy byli przykładowo zainteresowani liczbą klatek na sekundę oraz wydajnością odtwarzania wideo i renderowania w konkretnych miejscach w świecie gry, a przy tym szukali odpowiedzi na pytanie, czy obserwowane spadki wydajności nie miały przypadkiem związku jedynie z pewnymi określonymi obszarami w grze.
Latem, po kilku tygodniach żmudnej pracy oraz licznych, wielogodzinnych debatach, udało się stworzyć pierwszy działający prototyp, który jesienią był gotowy do użycia. W efekcie końcowym zespół Xbox, wykorzystując nową mapę niestandardową oraz funkcje filtrowania narzędzia Power Map, mógł wreszcie zwizualizować wyniki poszczególnych misji, jak również wyszukać oraz odizolować konkretne misje z gry, jeśli te wymagały dalszej analizy.
Efekt końcowy współpracy obydwu zespołów widoczny jest na powyższym filmie. Widzimy na nim wizualizację danych pochodzących z wersji rozwojowych dwóch znanych gier: Sunset Overdrive oraz Forza Horizon 2. Dzięki zebranym i przeanalizowanym w ten sposób danym zespół Xbox mógł szybko zidentyfikować powstałe w poszczególnych obszarach problemy i skutecznie usunąć je przed oficjalnym wydaniem gry.
W pierwszej części filmiku, dotyczącej gry Sunset Overdrive, widzimy m.in. dane reprezentujące: aktywność gracza, różne misje w świecie gry, dystrybucję testów poszczególnych wersji, wszystkie misje ze średnią liczbą klatek na sekundę czy w końcu śledzenie pojedynczej misji. Z kolei w grze Forza Horizon 2 za pomocą modelu można z łatwością określić miejsca, w których następuje drastyczny spadek liczby klatek na sekundę, i które wymagają dalszej optymalizacji. Tak opracowana wizualizacja może być przekazana bezpośrednio do deweloperów, którzy na jej podstawie są w stanie błyskawicznie odnaleźć i usunąć szereg istniejących problemów.