Wsparcie dla Windows Holographic we flagowych PC od 2017 r.

Wsparcie dla Windows Holographic we flagowych PC od 2017 r.

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 8/17/2016, 3:57 PM

Liczba odsłon: 2197

Podczas trwającej w tym tygodniu konferencji Developer Forum w San Francisco, której gospodarzem jest Intel, Microsoft zapowiedział dostępność Windows Holographic na popularnych komputerach, poczynając od początków 2017 roku. Jak mówił szef działu Windows, Terry Myerson, "Powłoka Windows Holographic oferuje nowe doświadczenie wielozadaniowości w obszarzach rzeczywistości rozszerzonej, łączeniu aplikacji 2D i 3D w tym samym czasie, przy wsparciu 6 stopni wolności urządzeń". Zapowiedź brzmi nieco enigmatycznie, ale już spieszymy z wyjaśnieniami.

Wsparcie dla Windows Holographic - systemu, który znany jest praktycznie tylko z HoloLens - oznacza specjalną powłokę dla PC z Windows 10, która umożliwia obsługę urządzeń peryferyjnych od zewnętrznych producentów, wliczając w to Oculus Rift oraz HTC Vive. Aktualizacja, wraz z którą nadejdzie owo wsparcie, to najprawdopodobniej Redstone 2, przewidziane na pierwszą połowę 2017 r. Pierwsze kompilacje z tej gałęzi zaczęły być udostępniane Insiderom krótko po premierze Anniversary Update, jednak oczywiście brak tu jeszcze wsparcia dla wspomnianej powłoki. Tak czy inaczej jest praktycznie pewne, że to właśnie Windows Insiderzy jako pierwsi przetestują nowe możliwości urządzeń MR, AR i VR. By nie być gołosłownym, Microsoft zaprezentował krótkie demo, które pokazuje "doświadczenie holograficzne Windows 10" w akcji. Co ciekawe, doświadczenie to działa nie na "mainstreamowym" PC, ale na tyle niewielkim, co niedrogim zestawie Intel NUC, a obraz wyświetlany jest przy 90 klatkach na sekundę.

Microsoft i Intel pracują obecnie nad specyfikacją "gotowych na rzeczywistość rozszerzoną PC oraz wyświetlaczy zakładanych na głowę (HMDs)". Wspólnym celem obu producentów jest opracowanie platformy dla partnerów sprzętowych, na której będą mogli budować urządzenia dla szerokiego grona konsumentów i klientów biznesowych. Nad specyfikacją pracuje też kilku innych partnerów, którzy prawdopodobnie w przyszłym roku zaprezentują swe propozycje. Jest to pokłosie komunikatu z czerwca tego roku, w którym Microsoft ogłosił dostępność Windows Holographic dla zewnętrznych partnerów OEM. Microsoft wspomina też o flagowych (czy też "mainstreamowych") PC-tach, dla których wprowadzone zostanie wsparcie Windows Holographic. Ma to oznaczać, że komputery z niższej półki - prawdopodobnie bez dedykowanego układu GPU - nie będą w stanie obsługiwać zewnętrznych urządzeń AR/VR. Ta klasa urządzeń wymaga bowiem sporej mocy obliczeniowej. Choć obecnie trwają prace nad zmniejszeniem latencji i szybszym renderowaniem obrazu, pełne wsparcie dla AR/VR bedzie wymagać odpowiedniej pamięci - być może nieco na wzór specjalnego układu, jaki znajduje się w HoloLens.

Microsoft zapowiedział, że pierwsza publiczna wersja wspomnianej specyfikacji (v1) będzie zaprezentowana na konferencji Hardware Engineering Community (WinHEC) w grudniu tego roku. Dowiemy się wówczas, jak można nawiązać nić porozumienia między dwoma zgoła odmiennymi kategoriami - PC i VR/AR. Być może różnica ta jest tylko pozorna, bowiem urządzenia z tej kategorii, nazywane trochę niefortunnie hełmami VR, nie muszą wcale działać samodzielnie na wzór HoloLens, a za ich zaplecze obliczeniowe mogą z powodzeniem służyć zestawy PC.