Steam opublikował wyniki czerwcowej Ankiety dotyczącej sprzętu i oprogramowania, z której jak zwykle wyłania się kilka ciekawych wglądów o sprzęcie i systemach wśród graczy. Do nadal rosnącego udziału Windows 10 zdążyliśmy się już przyzwyczaić, ale naszą uwagę przykuł trend w segmencie gogli VR. Jak zaraz zobaczycie, od kilku miesięcy sprzęt spod szyldu Windows Mixed Reality zdobywa uznanie coraz większej liczby użytkowników Steam.
Windows Mixed Reality (dawniej rozwijane jako Windows Holographic) to stosunkowo świeża platforma VR, łącząca sprzęt partnerów OEM z oprogramowaniem i wsparciem Microsoftu w Windows 10. Początek ery Mixed Reality wiązał się z premierą Fall Creators Update, chociaż same urządzenia zaczęły wchodzić na rynek nieco później, bo na przełomie roku 2017 i 2018. Debiut był to nie łatwy, bo choć WMR cechują się znacznie niższymi cenami, to konkurencja w postaci HTC Vive i Oculus Rift była już mocno zakorzeniona w niszy VR. Tak czy inaczej WMR pnie się powoli w górę i z miesiąca na miesiąc jego zestawów używa coraz większa liczba graczy na platformie Steam.
Obecność Windows Mixed Reality na platformie Steam zaczęła być odnotowywana w grudniu zeszłego roku, kiedy jej udział wyniósł 4,3%. W styczniu informowaliśmy też o pewnym sukcesie WMR, który odniósł w zaledwie dwa miesiące na SteamVR: 15 z 40 topowych tytułów VR na Steam w 2017 r. obsługiwanych było przez Windows Mixed Reality. Przez kolejne pół roku udział platformy nadal się powiększał (choć nie do końca stabilnie - 5,36%, 5,32%, 5,04%, 5,89%), by osiągnąć rekordowe dla siebie 6,25% w czerwcu. Na przełomie maja i czerwca nieco spadł udział HTC Vive (45,31% - 44,56%), za to wzrósł u Oculus Rift (47,58% - 47,77%).
Rośnie również udział Windows 10, który parę miesięcy wcześniej zaliczył dziwne (aczkolwiek wyjaśnione) perturbacje. W czerwcu wyniósł on 57,03% (+1,50 pkt proc.) w wersji 64-bit i 0,35% (+0,01 pkt proc.) w wersji 32-bit. Prócz niego wzrost o 0,01 pkt zaliczył XP 32-bit, choć jego udział rzędu 0,23% jest raczej symboliczny. Najwięcej graczy Steam odeszło w ostatnim miesiącu od Windows 7 64-bit, który utracił 1,19 pkt proc. i jego udział spadł do 32,38%.