Windows, IoT i chmura Microsoftu pomagają leczyć objawy mukowiscydozy

Windows, IoT i chmura Microsoftu pomagają leczyć objawy mukowiscydozy

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 7/5/2018, 8:27 PM

Liczba odsłon: 1462

Mukowiscydoza jest wrodzoną chorobą genetyczną, która atakuje głównie płuca i może powodować trudności z oddychaniem, kaszel i infekcje płucne. Jej leczenie jest wyłącznie objawowe, ale prowadzi się też ćwiczenia profilaktyczne. Nowatorskie, bo uwzględniające chmurę i urządzenia z Windows, podejście do terapii rozwija Microsoft Research w ramach projektu Fizzyo. Zastosowana technologia usprawni żmudne ćwiczenia udrażniania dróg oddechowych.

Fizzyo

Mukowiscydoza (CF) jest przewlekłą, skracającą życie chorobą, z którą rodzi się około 1 na 2500 dzieci. Dzięki lepszym technikom zapobiegania prognozowana długość życia pacjentów powoli wzrasta i obecnie wynosi średnio 41 lat. Projekt Fizzyo rozwijany przez Microsoft Research ma na celu poprawę opieki fizjoterapeutycznej nad dziećmi, cierpiącymi na tę chorobę. Techniki oczyszczania dróg oddechowych, aktywność i ćwiczenia fizyczne mogą łagodzić postępy choroby płuc, wywołanej mukowiscydozą, aczkolwiek rutynowe zabiegi z zakresu fizjoterapii są uciążliwe. Tam, gdzie tradycyjne metody nie przynoszą do końca satysfakcjonujących wyników, wkraczają nowe technologie.

"Współpracowaliśmy z inżynierami, projektantami oraz studentami informatyki UCL w ramach sieci Industry Exchange Network (IXN), aby opracować elektroniczne urządzenia z chipami ACT i ubieralne [wearable] monitory aktywności, aby umożliwić automatyczną transmisję danych z domów dzieci z CF do lekarzy i badaczy, opiekujących się nimi" - wyjaśniają autorzy projektu. Microsoft Research wraz z partnerami opracowali ponadto gry komputerowe napędzane oddychaniem, by nieco uprzyjemnić dzieciom terapię i skłonić je do przestrzegania zasad leczenia.

Project Fizzyo wstępnie użyje technologii biernego, zdalnego przechwytywania i przesyłania danych u 160 dzieci w wieku powyżej 18 miesięcy. Dane te zostaną poddane naukowej analizie, aby zidentyfikować pozytywne i negatywne prognozy kliniczne. W toku badań gry komputerowe zostaną wprowadzone, a następnie usunięte, by ocenić faktyczny ich wpływ na przestrzeganie zasad leczenia i ostatecznie na wyniki kliniczne podczas badania.

Jeśli wyniki okażą się pomyślne, niewykluczone, że Microsoft będzie tworzył kolejne tego typu projekty. Element grywalizacji (w tym wypadku przeciwko własnym ograniczeniom, ale też innym pacjentom) pomaga w końcu uatrakcyjnić żmudne czynności, zwłaszcza wśród dzieci. Twarde dane na ten temat, zwłaszcza w tym szczególnym przypadku klinicznym, mają być jednak dopiero pozyskane. Naszym zdaniem inicjatywa ma szansę odnieść sukces. Jeżeli interesuje Was wykorzystanie chmury, urządzeń IoT i Windows w indywidualnym leczeniu, polecamy genialną prezentację Scotta Hanselmana z Microsoft, który na własnym przykładzie pokazuje, jak wspomniane technologie pomagają mu radzić sobie z cukrzycą.