Gry komputerowe i nowe technologie kojarzymy najczęściej z osobami młodymi, ale nie jest to oczywiście regułą. Zdarzają się też gracze w podeszłym wieku i wcale nie jest to taką rzadkością. Microsoft przedstawił pokrótce temat VR jako platformy pomocnej w rehabilitacji, animacji a nawet terapii osób starszych. Jakie korzyści mogą im zaoferować gogle Windows Mixed Reality?
Wyniki swoich obserwacji na blogu Microsoft Design opublikowała Aditi Khazanchi, projektantka UX, która niedawno odbywała staż w Microsoft. Badała ona możliwości użycia VR w pracy z osobami starszymi. Populacja seniorów często tęskni za interakcją i stymulacją umysłu. Są chętni do nauki, odkrywania i interakcji. Doświadczenia pasywne zapewniają stymulację emocjonalną, ale brak im interakcji - zauważa Khazanchi. Potrzeby tej dopatruje się w spadku możliwości fizycznych i kognitywnych, będącym skutkiem starzenia. Oczy przechwytują mniej światła i rozróżnianie kolorów staje się trudniejsze, podobnie jak z resztą rozróżnianie dźwięków. Może to powodować poczucie izolacji, prowadzić do depresji, stanów lękowych i ogólnego pogorszenia samopoczucia.
Aditi Khazanchi utworzyła listę możliwych zastosowań VR w terapii i opiece zdrowotnej:
- Wczesne wykrywanie osłabienia zdolności poznawczych. Osłabienie pamięci i orientacji przestrzennej może być pierwszym objawem Alzheimera lub demencji. Lekarze mogą rozpoznawać te objawy, śledząc osiągnięcia pacjenta w grach VR, wymagających nawigacji w nowo poznanym otoczeniu. Tego typu test trudno przeprowadzić w tradycyjnych warunkach klinicznych.
- Trening fizyczny i kognitywny. VR może pomóc w stymulowaniu funkcji motorycznych i poznawczych. Badania pokazują, że osoby starsze mogą nie tylko poprawiać kondycję, ale też rozwijać nowe umiejętności nawet w podeszłym wieku. VR może poprawić równowagę, sprawność chodzenia i połączenia neuronowe. Co więcej, z badań wynika, że granie w gry 3D zorientowane na wielozadaniowość poprawia efektywność seniorów, wnosząc ją na poziom dwudziestolatków po zaledwie miesiącu grania.
- Terapia poprzez reminiscencję. Terapia reminescencyjna jest używana u pacjentów z demencją. Stymuluje ona nostalgiczne uczucia, które towarzyszą zdjęciom czy innym obiektom. Poprzez przypominanie sobie przeszłości pacjenci tworzą pozytywne emocje, redukują stres i wzmacniają obszary mózgu odpowiedzialne za pamięć. W przeciwieństwie do zdjęć VR daje "rzeczywiste" poczucie bycia na miejscu zdarzeń.
- Dystrakcja od bólu. VR pomaga w radzeniu sobie z objawami chronicznego bólu poprzez dystrakcję - odciągnięcie i zajęcie uwagi czymś innym. Ucieczka w immersyjny świat VR sprawia, że mózg zapomina o bólu. VR używane jest przez lekarzy w poważnych przypadkach, np. oparzeń.
Powyższe punkty traktować można jako zachętę do dalszych badań oraz rozwijania aplikacji i gier o specjalnych zastosowaniach. Warto jeszcze zwrócić uwagę na ciekawy akcent, jakim jest użycie Adaptacyjnego kontrolera Xbox, dopasowującego się również do potrzeb i trudności osób starszych. Nie mamy wątpliwości co do tego, że technologia wirtualnej rzeczywistości będzie przynosić jeszcze więcej pożytku w terapiach i samej medycynie.