Sztuczna inteligencja Microsoftu rozgryzła Madżonga

Sztuczna inteligencja Microsoftu rozgryzła Madżonga

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 9/16/2019, 11:58 PM

Liczba odsłon: 1344

Badacze z Microsoftu opracowali system AI, który poprzez praktykę nauczył się tajników Mahjonga i dzięki temu stanął w szranki z najbardziej utalentowanymi graczami. Zasady tej gry wymagającej sprytu i strategii wymyślono w Chinach przed tysiącami lat. Do dziś gra pasjonuje miliony Azjatów i graczy z całego świata. A jak radzą sobie z nią komputery?

Sztuczna inteligencja dorównała ludziom w wielu dziedzinach i grach, takich jak szachy i Go, których mistrzowie już nawet nie próbują mierzyć się z komputerami. Kolejną grą, którą starali się okiełznać programiści AI, był Madżong. Wysiłku tego podjęli się m.in. badacze z Microsoft Research (MSR) Asia, którzy swoje osiągnięcia postrzegają jako coś więcej niż kolejną technologię opanowującą kolejną grę. Badacze ci rozwinęli system o nazwie Super Phoenix lub w skrócie Suphx. Składa się on z serii algorytmów, które nawigują poprzez niepewną naturę Madżonga, ale mają też potencjał wykorzystania w "prawdziwym świecie", np. do rozwiązywania niecodziennych problemów o nieznanym podłożu lub będących wynikiem zdarzeń losowych.

Suphx został zaprojektowany do samodzielnej nauki strategii, taktyki i subtelności Madżonga, jednak w przeciwieństwie do podobnych systemów grających tylko ze sobą prowadził on rozgrywki online na japońskiej platformie Tenhou, liczącej ponad 300 tys. członków. Dzięki machine learningowi system z poziomu nowicjusza wszedł na poziom ekspercki w cztery miesiące. Wypracował on własny styl i zrównoważył ruchy atakujące i obronne. Potrafi też strategicznie poświęcić krótkoterminowe straty na rzecz długoterminowych zysków oraz czynić chłodne kalkulacje i podejmować decyzje przy niejasnym zapleczu informacyjnym. Suphx stał się pierwszym systemem AI, który rywalizuje w prestiżowym rankingu "10th dan" na platformie Tenhou — do tej pory dostało się do niego jedynie 180 ludzkich graczy. Na wyższym poziomie gra jedynie garstka zawodowców.

Mahjong różni się od szachów i Go, które w rozumieniu teorii gier należą do klasy cechującej się "doskonałą informacją", czyli pozwalającej graczom zobaczyć na planszy wszystko, co może mieć wpływ na wynik. Tutaj wiele czynników pozostaje nieznanych, co umożliwia stosowanie blefów i prowadzi do nieprzewidywalnych wyników. Naukowcy postrzegają grę w Madżonga zarówno jako naukę i sztukę. Umiejętności dobrego gracza są umiejętnościami, których oczekiwalibyśmy również od zaawansowanej, ogólnej sztucznej inteligencji.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia