Surface 2 najlepszym tabletem dla biznesu?

Surface 2 najlepszym tabletem dla biznesu?

Autor: Radosław Gadziński

Opublikowano: 10/22/2013, 12:00 AM

Liczba odsłon: 5797

Nie tak dawno w Nowym Jorku miała miejsce prezentacja dwóch najnowszych tabletów firmy Microsoft - Surface 2 oraz Surface Pro 2 - które zdaniem korporacji są najbardziej wydajnymi z zaprojektowanych jak dotąd urządzeń tego typu. Druga generacja Surface ma w zamyśle wychodzić na przeciw oczekiwaniom klientów z sektora biznesowego i edukacji. Surface Pro 2 pod względem funkcjonalności i wydajności dorównuje i zastępuje laptopy, podczas gdy wersja w architekturze ARM (obecnie pod nazwą Surface 2) ma być w stanie sprostać wymaganiom stawianym standardowym, mobilnym tabletom o przeznaczeniu stricte biznesowym.

Uczestnikami prezentacji nowych urządzeń Microsoftu, prócz rzeszy wiernych fanów, reporterów, studentów czy wykładowców akademickich, byli także przedsiębiorcy z rozmaitych dziedzin i branż oraz wszelako rozumiana rzesza artystów. Większość z nich zachwyciła się nowymi modelami Surface, twierdząc zgodnie, że bardzo dobrze pełnią funkcję podręcznego urządzenia i w wielu przypadkach z powodzeniem mogą zastępować dotychczasowe laptopy, zachowując przy tym mobilność i swobodę w wyborze miejsca pracy. Co zatem wyjątkowego ma do zaoferowania druga generacja tabletów Surface w sektorze biznesowym i edukacji?

Za odpowiedź niech posłużą opinie przedstawicieli instytucji, które bazując na doświadczeniach swoich pracowników z poprzednimi modelami Surface zadeklarowały kupno, bądź już zamówiły nowe wersje tych urządzeń. Ich wrażenia potwierdzają, że Microsoft zaprojektował produkt zgodnie z ideą w pełni funkcjonalnego i wygodnego zastępstwa dla laptopów.

Surface w biznesie

Największa na świecie linia lotnicza – amerykańskie Delta Airlines - wypełnione dokumentami torby lotnicze swoich pilotów zastępuje tabletami Surface 2. Urządzenie było przez ostatnie kilka miesięcy testowane (z pozytywnym rezultatem) jako centralny element innowacyjnego kokpitu, nie wykorzystującego już papieru w roli nośnika do gromadzenia danych. Taki model funkcjonowania kokpitu w całej flocie Delta Airlines ma zostać wdrożony do końca tego roku – firma zamówiła już 11 tysięcy egzemplarzy tabletów. Wykorzystywanie Surface ma ułatwić i przyspieszyć proces zarządzania i wymiany danych, zwiększając przy tym bezpieczeństwo. Piloci zamiast wertować stronami w skoroszytach w tradycyjny sposób, mają odtąd mieć prosty dostęp do wszystkich danych z jednego miejsca. Oprócz udogodnienia pracy pilotów tablety mają również przynieść oszczędności na poziomie 13 milionów dolarów rocznie, głównie dzięki redukcji kosztów paliwa, wszak waga pełnej teczki lotniczej może dochodzić do prawie 20 kilogramów.

Nowa propozycja Microsoftu ma też duże szanse powodzenia w zastosowaniu w rynku finansowym. „Fakt, że jest to urządzenie hybrydowe i może być używane zarówno jako PC, jak i tablet jest jego wielką zaletą” - nie kryjąc zachwytu mówi o Surface Pro 2 Junichi Maeda, jeden z dyrektorów japońskiego Hokkoku Bank. Bank zamówił ponad dwa tysiące sztuk Surface Pro 2. „Mamy doświadczenie z różnymi tabletami, których używaliśmy wraz z netbookami i standardowymi PC, możemy jednak zaoszczędzić zastępując kilka urządzeń jednym - takim, które w zupełności spełnia nasze oczekiwania. Nie wspominając o płynącym z tego znacznym ułatwieniu w zarządzaniu danymi. Co więcej, ekran Surface Pro jest stylowy i ładny, co jest tylko zaletą przy prezentacji naszej oferty klientom. Także umożliwienie podpisywania kontraktów za pomocą elektronicznego pióra jest dla nas wielce użytecznym udogodnieniem” - dodaje. Z kolei Jim Ellaboudy z City National Bank (parabank zatrudniający trzy tysiące pracowników, obsługujący finanse klientów z osiemdziesięciu różnych branż) stwierdził: „Oczekiwania kontrahentów zmieniają się. Nasi konsultanci używają Surface Pro, by móc im sprostać i zapewnić obsługę najwyższych standardów - wyjątkową, opartą na wykorzystywaniu najnowszej technologii, indywidualną i kompleksową”.

Surface w edukacji

Surface zdecydowanie dowodzi również swojej użyteczności w branży edukacyjnej. Wiele szkół z całego świata przekonało się do tabletów i wykorzystują je, uatrakcyjniając tym samym swoją ofertę. Główną zaletą pierwszego Surface było to, że w standardzie posiadał pakiet Office. Surface 2 proponuje studentom i uczniom znacznie więcej - przykładowo zestaw Skype, w skład którego wchodzą: darmowe połączenia z telefonią stacjonarną w sześćdziesięciu krajach i roczny dostęp do ponad dwóch milionów hotspotów Wi-Fi. Ponadto, dla każdego użytkownika Surface 2 gwarantowane jest darmowe 200 GB przestrzeni dyskowej w chmurze, przynajmniej przez dwa lata. Microsoft obiecał także wprowadzić jeszcze kilka dodatkowych możliwości.

London School of Business & Finance (LSBF), z myślą o zapewnieniu swoim studentom możliwości działania na najlepszych urządzeniach - takich samych, jakie najprawdopodobniej będą używane przez nich w przyszłej pracy - zakupiła prawie dziesięć tysięcy Surface RT, wyposażając w nie studentów drugiego roku. Vicente Fraser, dyrektor działu informatyki w LSBF: „Używaliśmy w przeszłości różnych tabletów, jednak wielu studentów odbywających praktyki zawodowe stwierdziło, że potrzebują wszechstronnego urządzenia, które będzie użyteczne zarówno w szkole jak i w miejscu pracy. Surface RT okazał się być najlepszym wyborem - preinstalowany Office umożliwia studentom korzystanie z arkuszy Excela, przygotowywanie prezentacji w PowerPoincie czy sporządzanie notatek z zajęć lub spotkań w OneNote”.

Z kolei tacy pracownicy mobilni jak kurierzy, dystrybutorzy czy doradcy handlowi wydają się być naturalnymi użytkownikami Surface. W gronie nabywców tabletów Microsoftu z przeznaczeniem do pracy w terenie są takie firmy jak Novartis, jeden z największych producentów leków na świecie, czy Expeditors International - firma transportowa o zasięgu globalnym. Nowa generacja Surface ma znaleźć zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebna jest moc, wygoda i funkcjonalność. Użytkownicy mobilni z pewnością docenią wytrzymałą konstrukcję tabletów, dwustopniową podpórkę czy wygodne porty USB 3.0.

Warto przy okazji wspomnieć o specyfikacji sprzętowej tych urządzeń. W stosunku do poprzedniej wersji, Surface Pro 2 charakteryzuje się o 75% bardziej wydajną baterią, pozwalającą na czynne działanie bez przerwy przez ponad cztery godziny. Posiada ekran o przekątnej 10,6 cala o rozdzielczości 1920x1080 pikseli i wyposażony jest w procesor Intel Core i5 „Haswell”. Pamięć RAM to zależnie od konfiguracji 4, bądź 8 GB. Surface Pro 2 ma podstawkę działającą w dwóch kątach nachylenia - jeden wygodniejszy podczas pracy przy biurku, drugi w zamyśle udogadniający pracę z urządzeniem położonym na kolanach. Dodatkowo, w razie potrzeby, urządzenie można umieścić w stacji dokującej czy wzbogacić o któryś z dostępnych akcesoriów. Niektóre z rozszerzeń są predystynowane do wspomagania użyteczności tabletów w biznesie (np. widoczne poniżej produkty ArmorActive, Maroo czy Anthro). Lista producentów rozszerzeń sprzętowych dla Surface ciągle rośnie, podobnie jak lista aplikacji w sklepie Windows Store. Ponadto zainicjowany został program AppsForSurface, który przewiduje szeroką współpracę z deweloperami, finansowanie ich i wzbogacanie tym samym bazy aplikacji dla tabletów.


Obudowa ochronna dla punktów POS - ArmorActive


Stojak - Maroo


Wózki ładujące - Anthro

Podsumowanie

Przedstawiwszy dane i opinie przytoczonych klientów nie mogę się oprzeć pokusie, by wyrazić subiektywne zdanie o Surface. O ile na zachodzie nowy produkt Microsoftu wydaje się mieć rację bytu (czego dowodziłyby powyższe opinie) i możliwe, że w jakiś sposób wypełnia on swojego rodzaju niszę - bo chyba tak najlepiej ująć można rynkową przestrzeń urządzeń konkurujących z laptopami - o tyle obawiam się, że w naszym kraju produkt ten nie odniesie jakiegoś spektakularnego sukcesu. Możliwe, że tablety Surface 2 zostaną potraktowane jako nie do końca niezbędny gadżet. Wydaje mi się, że polskiego klienta głównie charakteryzuje pragmatyczne podejście przy wyborze sprzętu i główną barierą jak zwykle okaże się być cena. Niemniej Surface 2 nie można odmówić osiągów i funkcjonalności. A potencjalny nabywca ze sprecyzowanymi oczekiwaniami jest w stanie zadecydować czego potrzebuje - czy sensu-stricto tabletu, laptopa, czy urządzenia łączącego obie te role.