Surface 2 dopuszczony do użytku przez pilotów

Surface 2 dopuszczony do użytku przez pilotów

Autor: Adam Myszkowski

Opublikowano: 2/12/2014, 7:19 PM

Liczba odsłon: 2062

Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) dopuściła wykorzystywanie tabletów Surface 2 i Surface 2 Pro w kokpitach samolotów w trakcie całego rejsu. Dzięki temu praca pilotów będzie znacznie ułatwiona.

Idea zastosowania tabletów przez załogi samolotów przyświeca dwóm głównym celom - pozbyciu się nadmiaru papierowych dokumnetów z kokpitów a także optymalizacji pracy pilotów poprzez zintegrowanie wszystkich potrzebnych danych w jednym miejscu. Dotychczas stosowane papierowe edycje instrukcji operacyjnych, map podejścia, czy też raporty zdawane przez załogę po każdym locie generowały olbrzymie ilości stron papieru, a w każdym kokpicie samolotu wykonującego loty komercyjne znajdowało się przynajmniej kilka segregatorów pełnych dokumentacji.

Tablet Surface 2

Linie lotnicze od dawna postulowały uproszczenie tej sytuacji. Jednak wprowadzenie do kokpitu elektronicznego urządzenia zamiast neutralnego papieru wymagało wielu lat testów, opracowań i certyfikacji. I o ile w samolotach prywatnych smartfony i tablety gościły już od jakiegoś czasu, o tyle na pokładach większych maszyn wszystko, z czego korzysta załoga, musi posiadać odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa. W 2012 roku linie American Airlines pioniersko wprowadziły na wyposażenie swoich samolotów iPady, pełniące rolę Electronic Flight Bag. Teraz, we współpracy z Microsoftem, Delta Airlines udostępni swoim załogom możliwość korzystania z tabletów Surface 2.

Mapy lotniska na Surface 2

Wsparcie dla Microsoft Surface wprowadził również Jeppesen - firma podlegająca Boeingowi, która zajmuje się szeroko pojętymi pomocami nawigacyjnymi (m.in. dostarcza mapy lotnicze załogom samolotów). Specjalna aplikacja - FliteDeck Pro - jest w pełni kompatybilna z tabletami Surface i może być z powodzeniem wykorzystwana przez załogi. Microsoft nawiązał również współpracę z firmą RAM Mount, która przygotowała specjalny uchwty, pozwalający na bezpieczne umieszczenie tabletów Surface w kokpitach.

Uchwyt dla Surface 2

Ocenia się, że do 2016 roku blisko 90% komercyjnych linii lotniczych będzie używać tabletów w pracy personelu pokładowego i personelu naziemnego, aby zminimalizować koszty i poprawić efektywność zespołu. Prawdopodobnie minie trochę więcej czasu, ażeby równie duży odsetek linii wprowadził tego typu urządzenia do kabiny pilotów, niemniej i w tym wypadku trend do minimalizacji obecności papieru w kokpitach jest zdecydowany.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia