Rozszerzona rzeczywistość w Windows 10 dostępna dla zewnętrznych partnerów

Rozszerzona rzeczywistość w Windows 10 dostępna dla zewnętrznych partnerów

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/1/2016, 7:39 PM

Liczba odsłon: 2875

Computex 2016 trwa jeszcze w najlepsze. Na imprezie zaprezentowano 10-rdzeniowy procesor Intel i7, niedrogą i zgodną z z VR kartę graficzną AMD Radeon czy wreszcie nowości dotyczące Windows Holographic. Microsoft wprawdzie rozwija swój własny HoloLens, tym niemniej możliwości holograficzne Windows 10 zostaną też oddane w ręce zewnętrznych partnerów OEM.

Choć dla wielu z naszych czytelników temat rzeczywistości rozszerzonej jest już znany za sprawą HoloLens, Microsoft nie mógł się powstrzymać od jej sugestywnego opisu: "Dziś skupiliśmy się na przekroczeniu kolejnych granic - rzeczywistości rozszerzonej. Dostarczanie urządzeń z możliwością postrzegania świata, przełamywanie barier pomiędzy wirtualną i fizyczną rzeczywistością - to właśnie nazywamy rzeczywistością rozszerzoną. Wyobraźcie sobie, że ubieracie urządzenie VR i widzicie wasze fizyczne ręce, gdy manipulujecie obiektem, pracujecie ze zeskanowanym obrazem 3D prawdziwego obiektu lub wprowadzacie holograficzną reprezentację innej osoby do świata wirtualnego, by z nią współpracować. W tym świecie urządzenia mogą mapować przestrzennie wasze środowisko, gdziekolwiek jesteście. Manipulacja zawartością cyfrową jest tak prosta, jak podnoszenie pudełka czy siadanie na stole, a wy możecie z łatwością teleportować się na kolejne spotkanie lub podróżować wspólnie jako zespół" - pisze Terry Myerson z Windows and Devices Group w Microsoft. Gałąź urządzeń VR dopiero się rozwija. Szacuje się, że w roku 2020 na rynek będzie trafiać 80 milionów tego typu urządzeń rocznie. Dziś problem polega głównie na niekompatybilności między różnymi urządzeniami VR, różnymi interfejsami i sposobami interakcji, urządzeniami peryferyjnymi i zawartością. Większość z rozwiązań VR nie jest w stanie "wmiksować" w swoje doświadczenie prawdziwych osób, obiektów czy otoczenia użytkownika. Wszystko to jednak znajduje się już w Windows 10, a producenci urządzeń i oprogramowania mogą po to sięgnąć.

Jak tłumaczy Myerson: "Tworzy to nowe szanse biznesowe dla naszych partnerów, odblokowując doświadczenia rzeczywistości rozszerzonej dla urządzeń. Jeśli chodzi o deweloperów, aplikacje Windows Holographic mogą być pisane już dzisiaj ze świadomością, że uruchomią się na szerokim zestawie urządzeń". Microsoft współpracuje już na tym polu z Intel, AMD, Qualcomm, HTC, Acer, ASUS, CyberPowerPC, Dell, Falcon Northwest, HP, iBuyPower, Lenovo, MSI i innymi partnerami, którzy otwierają się na system Windows Holographic. Działanie platformy możemy od miesięcy obserwować w wydaniu HoloLens. Zewnętrznym producentom sprzętowym oferuje ona "powłokę holograficzną", model interakcji, API odpowiedzialne za percepcję oraz usługi Xbox Live. Ponadto system obsługuje tysiące uniwersalnych aplikacji Windows, które można pobrać ze Sklepu. Z możliwości HoloLens od początku korzysta NASA, do której dołączyło Volvo, Lowe i inne firmy. Microsoft sądzi, że pierwszych urządzeń konsumenckich z tego segmentu możemy spodziewać się jeszcze w tym roku.

HoloLens nie będzie jedyny. Microsoft liczy, że obok jego własnego urządzenia, pojawią się też propozycje innych, oparte na Windows Holographic. Na koniec Myerson podaje kilka jego ulubionych przykładów wykorzystania platformy: ogrodnictwo, architektura, projektowanie mody, latające drony i inne aplikacje. Więcej na temat Windows Holographic usłyszymy jeszcze na jesiennej konferencji WinHEC 2016.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia