Nowe narzędzie Facebooka do kontrolowania danych udostępnianych z zewnątrz

Nowe narzędzie Facebooka do kontrolowania danych udostępnianych z zewnątrz

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 8/20/2019, 6:06 PM

Liczba odsłon: 1189

Autorzy witryn i aplikacji często udostępniają dane o interakcjach użytkowników platformom reklamowym, by lepiej targetowały swoją zawartość. Szacuje się, że przeciętny użytkownik smartfona ma ponad 80 aplikacji i każdego miesiąca używa blisko połowy z nich. Z tego względu trudno jest ogarnąć, które z nich mają informacje na jego temat i w jaki sposób są one przetwarzane. By nieco rozjaśnić te praktyki, Facebook wprowadza nowe narzędzie o nazwie Off-Facebook Activity.

Off-Facebook Activity pozwala zobaczyć podsumowanie aplikacji i witryn, które przesyłają Facebookowi informacje o naszej aktywności, a także w razie chęci usunąć te informacje z konta. Jak to właściwie działa?

Wyobraź sobie, że strona z odzieżą chce wyświetlać reklamy osobom zainteresowanym nowym stylem obuwia. Mogą wysyłać informacje do Facebooka, mówiąc, że ktoś na danym urządzeniu oglądał te buty. Jeśli dane z tego urządzenia pasują do czyjegoś konta na Facebooku, możemy wyświetlać reklamy tych butów.
– Facebook

Tak to wyglądało praktycznie do tej pory, a jedynym sposobem "odłączenia się" było wylogowanie się z Facebooka lub korzystanie z rozszerzeń blokujących elementy śledzące, np. Privacy Badger. Facebook wprowadza jednak zmiany, dzięki którym podobne działania możemy podjąć bezpośrednio na jego platformie. Off-Facebook Activity pozwala w szczególności:

  • Podejrzeć podsumowanie informacji, które inne aplikacje i strony internetowe wysłały Facebookowi za pośrednictwem jego narzędzi biznesowych online, takich jak Facebook Pixel czy Facebook Login.
  • Odłączyć te informacje od swojego konta — jeśli chcemy.
  • Wybrać opcję, by odłączyć przyszłą aktywność poza Facebookiem od swojego konta. Możemy to zrobić dla całej naszej aktywności poza Facebookiem lub tylko dla określonych aplikacji i stron internetowych.

Jeśli wyczyścimy "aktywność poza Facebookiem", nasze dane identyfikacyjne, które wysyłają do Facebooka aplikacje i strony internetowe, zostaną usunięte. Nie będą one wówczas służyły do dopasowywania nam reklam na Facebooku, Instagramie i w Messengerze. Facebook uważa, że narzędzie to wprowadza nowy poziom przejrzystości i kontroli. Off-Facebook Activity debiutuje w Irlandii, Korei Południowej i Hiszpanii, a w nadchodzących miesiącach będzie stopniowo udostępniany globalnie.