Największe lotnisko Europy sięga po technologie w chmurze Microsoftu

Największe lotnisko Europy sięga po technologie w chmurze Microsoftu

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 10/19/2018, 11:00 PM

Liczba odsłon: 887

Port lotniczy Londyn-Heathrow to ostatnie miejsce, o którym można powiedzieć, że świeci pustkami. W samym tylko 2017 r. przewinęło się tu 78 milionów pasażerów, a prognozy zakładają wzrost tej liczby do 130 milionów. Daje nam to pewien obraz tego, z jakimi ilościami danych muszą radzić sobie systemy lotniska. A jaka technologia pozwala przetwarzać takie dane? Oczywiście technologia Microsoft.

Dla strategii Heathrow kluczowe obszary to big data i analityka. Jak podaje Microsoft, port lotniczy w ogromnym stopniu polega na jego technologiach chmurowych, takich jak Azure, Power BI, Office 365 i Windows 10. Pozwalają mu one uzyskać całościowy wgląd w to, jak funkcjonuje lotnisko, i pomagają ponad 200 tysiącom pasażerów dziennie płynnie i efektywnie przechodzić przez terminale. Heathrow zamierza jednak pójść dalej, by przygotować swoje systemy pod przewidywany wzrost ruchu.

Szukam sposobów, by zbudować możliwość zarządzania lotniskiem, które będzie znacznie bardziej ruchliwe, niż jest dzisiaj - mówi Stuart Birrell, Chief Information Officer w Heathrow. Jak stać się bardziej cyfrowym, bardziej kierowanym przez dane i bardziej przewidującym? Jak sprawić, by zespoły więcej używały danych? Te dane operacyjne dadzą nam pewność siebie, kiedy zaczniemy modelować przepływy i zachowania wokół lotniska, kiedy zaczniemy projektować nowe.

Power BI ogromnie nam dziś pomaga, ale to boty oparte na Skype są czymś, w czym pokładamy nadzieje, myśląc o interakcji z pasażerami, podobnie jak w machine learningu i technologii prognozującej dla planowania lotów i przepływu pasażerów - dodaje Birrell. Technologie te pomogą administracji lotniska w sprawniejszym zarządzaniu poszczególnymi sekcjami, a nie jest to zadanie proste do ogarnięcia, gdy w grę wchodzi wiele czynników (także losowych), a wszystko odbywa się na wielką skalę. Heathrow chce uniknąć na tym polu tarć. Jak zamierza to uzyskać? Następnym krokiem będzie użycie sztucznej inteligencji. Microsoft jest kluczowym sprzymierzeńcem dla naszej cyfrowej transformacji.

Ciekawym przykładem korzyści z cyfrowej transformacji na lotnisku jest zastąpienie papierkowej roboty aplikacjami. Zainicjował to Samit Saini, wcześniej pracownik ochrony, dziś deweloper aplikacji. Dzięki nim w Heathrow udało się dotąd zaoszczędzić 11 tysięcy kartek papieru i 288 godzin czasu, które byłyby przeznaczone na ręczne wprowadzanie danych.