Microsoft rozwiązał problemy z BSOD w ostatniej aktualizacji Windows 10

Microsoft rozwiązał problemy z BSOD w ostatniej aktualizacji Windows 10

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 10/13/2017, 7:32 PM

Liczba odsłon: 3670

Wydana w ostatni wtorek aktualizacja zbiorcza 15063.674 dla Creators Update oprócz blisko 25 poprawek i wielu aktualizacji bezpieczeństwa wniosła ze sobą własne problemy. Często powtarzający się scenariusz dotyczy niebieskiego ekranu śmierci (BSOD) z komunikatem błędu INACCESSIBLE BOOT DEVICE. Zgłaszano też, że w trakcie aktualizowania systemu zużycie zasobów dysku twardego wzrastało do 100%, przez co proces trwał ponad godzinę. Niektórzy pisali też, że proces instalacji zatrzymywał się na 22% lub 23%.

Microsoft ogłosił dziś, że problem z ostatnią aktualizacją został już rozwiązany. Innymi słowy plaga BSODów, która nawiedziła społeczność Windows 10, powinna zostać zatrzymana. Firma podała, że problem był związany z "problemami z publikacją", co wpłynęło na urządzenia zarządzane przez Windows Server Update Services (WSUS) oraz System Center Configuration Manager (SCCM). Mówiąc inaczej, aktualizacje zbiorcze dla Windows 10 w wersjach 1703 (KB4041676) i 1607 (KB4041691), a także dla Windows Server 2016 (KB4041691) wywołały problemy na niektórych urządzeniach. Warto też zauważyć, że dotyczy to jedynie klasycznego Windows Update, natomiast nie miało wpływu na Windows Update for Business.

INACCESSIBLE BOOT DEVICE

Sugestie, że problem związany jest z WSUS, a nie - jak niektórzy przypuszczali - z USB Type-C Connector System Software Interface (UCSI), okazały się słuszne. Microsoft opisał trzy przypadki błędów związanych z aktualizacją z 10 października. Wszystkie dotyczą urządzeń korzystających z WSUS/SCCM. Po pierwsze, aktualizacje mogły utknąć w pamięci podręcznej, tj. nie zostały do końca pobrane lub zainstalowane. Po drugie, urządzenia mogły znaleźć się w stanie oczekującym na restart. Po trzecie, po wykonaniu aktualizacji uruchomienie systemu mogło nie być możliwe lub ładował się jedynie ekran odzyskiwania.

Cóż, aktualizacje zostały naprawione stosunkowo szybko, bo w 3 dni po ich publikacji. Microsoft nie czekał ani na drugą turę comiesięcznych aktualizacji, ani też na listopadowy Patch Tuesday.