Microsoft HoloLens i HTC Vive połączone w 'rzeczywistości współdzielonej'

Microsoft HoloLens i HTC Vive połączone w 'rzeczywistości współdzielonej'

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 2/2/2017, 4:40 PM

Liczba odsłon: 2340

Co będzie rezultatem kombinacji urządzenia VR, takiego jak HTC Vive, i urządzenia MR, takiego jak HoloLens? Takie pytanie postawił Drew Gottlieb, deweloper oprogramowania i student informatyki w Rochester Institute of Technology. Jego odpowiedź brzmi "rzeczywistość współdzielona", kompletnie nowe doświadczenie.

HoloLens został pokazany światu w 2015 r. i od tego czasu zdołał przyciągnąć uwagę firm i organizacji, takich jak Royal Australian Air Force, SketchUp czy NASA. Pierwszy samodzielny komputer holograficzny wciąż czeka na tańszą wersję konsumencką, a jego dotychczasową sprzedaż Microsoft ujmuje w "tysiącach" egzemplarzy. Nieco odmiennym typem urządzenia jest pokazany w tym samym roku Vive, stworzony we współpracy z Valve. Zestaw od początku dedykowany był konsumentom, o czym świadczą podane przez HTC liczby: 15 tysięcy sprzedanych egzemplarzy w ciągu pierwszych 10 minut dostępności. Wydawać by się mogło, że połączenie dwóch odrębnych platform VR i MR/AR nie jest w zasadzie możliwe... ale to tylko pozory. Dowodzi tego projekt Drewa Gottlieba. Prezentację możecie zobaczyć poniżej.

Zaprezentowana aplikacja HoloViveObserver łączy dwa światy, kreowane przez dwa odrębne urządzenia. Zasada jej działania polega na wyszukaniu środowiska VR przez HoloLens i połączenia się z nim z wykorzystaniem fizycznych kontrolerów Vive i zestawu ubieralnego (HMD). Gdy środowiska obu urządzeń zostaną połączone - co widać dokładnie w drugiej połowie nagrania - tworzy się nowe środowisko, nazywane przez twórcę rzeczywistością współdzieloną (shared reality). Zestawienia takiego można używać w różnych celach. Podstawowe z nich to tworzenie zawartości (np. projektowanie 3D w naturalnej skali) lub granie z przyjaciółmi.

Czy połączenie obu światów ma przed sobą komercyjną przyszłość? "Nie mam wątpliwości, że ten rodzaj połaczonej przestrzeni będzie ważną częścią przyszłości, zwłaszcza w branżach kreatywnych. Podczas gdy wirtualna i połączona rzeczywistość jako kreatywne platformy przybierają na sile, jest nieuchronnym, że będą w stanie ze sobą współpracować" - dodaje twórca.