Microsoft 365 rośnie w siłę. Gigant publikuje kwartalne wyniki finansowe

Microsoft 365 rośnie w siłę. Gigant publikuje kwartalne wyniki finansowe

Autor: Wojciech Błachno

Opublikowano: 10/24/2019, 9:18 AM

Liczba odsłon: 1153

Microsoft regularnie, co kwartał, publikuje swoje wyniki finansowe, które zawsze z zaciekawieniem analizujemy. Tym razem jest nie inaczej bo Microsoft opublikował najnowszy raport finansowy na pierwszy kwartał roku fiskalnego 2020 (FY20 Q1), który przypada na ostatni kwartał roku 2019. Microsoft chwali się praktycznie samymi wzrostami, ale w niektórych aspektach wzrost ten nieco zwolnił. Zauważalne jest to szczególnie w przypadku oferty chmury Azure, która została przyhamowana lekko, między innymi przez konkurencyjne rozwiązania Amazon (AWS)

  • Przychody wyniosły 33,1 mld USD i wzrosły o 14%.
  • Zysk operacyjny wyniósł 12,7 mld USD i wzrósł o 27%.
  • Zysk netto wyniósł 10,7 mld USD i wzrósł o 21%.
  • Rozwodniony zysk na akcję wyniósł 1,38 USD i wzrósł o 21%.

Przychody z segmentu Productivity and Business Processes, który obejmuje produkty Office i LinkedIn, wzrosły o 13% do 11,1 miliarda USD. Przychody samego LinkedIn wzrosły natomiast o 25%.

Tymczasem przychody segmentu Intelligent Cloud wzrosły o 27% do 10,8 mld USD, a przychody z produktów serwerowych i usług w chmurze wzrosły o 30%. Gigant twierdzi, że przychody platformy Azure wzrosły o 59%, ale oznacza to faktyczny spadek tempa wzrostu, który rozpoczął się rok temu, kiedy Azure odnotował kwartalny wzrost o 76%.

Przychód w segmencie More Personal Computing wyniósł 11,1 miliarda USD i wzrósł 4%. Zawierają się w tym przychody z Windows OEM (wzrost o 9%), komercyjne produkty Windows i usługi chmurowe (wzrost o 26%), reklamy (11%), Xbox (zasadniczo niezmienny) oraz Surface (tutaj odnotowano spadek o 4%).

Mary Jo Foley, analizując te dane, zauważyła jednak coś ciekawego, czego Microsoft jasno w swoim raporcie nie zaznaczył. Patrząc na wzrosty w segmencie Personal Computing, a w szczególności na wzrost odnotowany w usługach Windows, doszła ona do wniosku, że oznacza to po prostu wzrost przychodów z usługi Microsoft 365. Gigant od jakiegoś czasu chce stworzyć jednolity produkt pod szyldem Microsoft 365, a wiele z wymienionych w raporcie elementów łączy się właśnie w ramach tej usługi.

Kiepskie wyniki Xboksa oraz Surface teoretycznie nie dziwią, bo tutaj w ostatnich miesiącach nie działo się za wiele. Te dwa sektory działalności Microsoftu mają jednak przed sobą naprawdę obiecujące lata, biorąc pod uwagę nadchodzącą premierę Xbox Scarlett, xCloud oraz Surface Neo i Duo.