W tym roku na rynek komputerów wchodzi nowa klasa mobilnych urządzeń - Always Connected PC. Wyposażone w żywotną baterię i szybkie modemy LTE "zawsze połączone" potrzebują jednak wsparcia ze strony operatorów komórkowych, które taką łączność mogą im zapewnić. W styczniu pisaliśmy o pierwszej fali operatorów deklarujących wsparcie dla Always Connected PC. Teraz lista powiększyła się prawie trzykrotnie.
O nowych operatorach wspierających Always Connected PC poinformowali dziś główni odpowiedzialni za te urządzenia, czyli Qualcomm i Microsoft. Na blogu tego pierwszego znalazła się pełna lista operatorów i regionów, w których świadczone będzie wsparcie dla szybkich sieci 4G/LTE na platformie (jak ją dalej nazywa Qualcomm) "Qualcomm® Snapdragon™ Mobile PC", którą tworzą urządzenia ASUS, HP i Lenovo.
Dotychczasowa lista obejmowała pięciu operatorów:
- Chiny – China Telecom
- Włochy – TIM
- UK – EE
- USA – Sprint, Verizon
Teraz została ona rozszerzona o kolejnych dziewięciu:
- Australia – Telstra
- Chiny – CMCC (China Mobile Communications Corporation)
- Francja – Transatel
- Niemcy – Deutsche Telekom
- Irlandia - Cubic
- Hiszpania – Telefónica
- Szwajcaria – Swisscom
- USA – T-Mobile and AT&T
Pojawiły się też dzisiaj informacje o tym, kto będzie prowadził sprzedaż Always Connected PCs:
- USA – Amazon, Microsoft Stores
- Australia – Microsoft Stores
- Chiny – JD.com
- Włochy – Unieuro
- Francja – Boulanger, Fnac
- UK – Asus Stores, BT Shop, John Lewis, Microsoft Stores, PC World
Obok połączenia cech smartfona i laptopa z pełnym Windows 10 główną ideą stojącą za Always Connected PC jest uniezależnienie się od Wi-Fi, które zastąpić ma zawsze dostępne, szybkie łącze LTE. Microsoft chce to rozwiązać w dwóch scenariuszach: Consumer eSIM oraz Entnterprise eSIM, w ramach których użytkownicy będą mogli połączyć w Windows swoje urządzenia z planami taryfowymi operatorów mobilnych, a profile eSIM będą pobierane z chmury. Firmy będą mogły z kolei użyć rozwiązania polegającego na zamówieniu subskrypcji mobilnych od operatorów i korzystaniu z mobilnych narzędzi do zarządzania (np. Microsoft Intune), by zapewnić łączność automatycznie. Rzecz w tym, że wspierających Always Connected PC operatorów sieci wciąż jest zbyt mało, zwłaszcza w perspektywie międzynarodowej.