Kopia zapasowa w Windows 10

Kopia zapasowa w Windows 10

Autor: Łukasz Klimkiewicz

Opublikowano: 3/21/2018, 12:00 AM

Liczba odsłon: 12604

Zanim zajmiemy się jakąkolwiek bardziej zaawansowaną ingerencją w ustawienia systemu działającego na naszym urządzeniu, warto przeprowadzić kopię zapasową. Wtedy, jeśli podczas edycji ustawień popełnimy poważny błąd, utracone dane będziemy mogli łatwo odzyskać. Oprócz tego kopię zapasową należy robić regularnie na wypadek zwykłej awarii komputera i uszkodzenia oryginalnych wersji plików. W tym poradniku omówimy, jak w prosty sposób w systemie Windows 10 utworzyć taką kopię zapasową.

Przed rozpoczęciem tworzenia kopii zapasowej musimy przygotować dysk zewnętrzny (np. pendrive), na którym ta kopia zostanie zapisana. Windows 10 nie ma wymagań co do rozmiaru dysku, ale oczywiście im więcej elementów chcemy zapisać w naszej kopii, tym dysk powinien być większy.

  1. Otwieramy aplet Ustawienia.
  2. Przechodzimy do kategorii Aktualizacje i zabezpieczenia.
  3. Przechodzimy do sekcji Kopia zapasowa.
  4. Sekcja ustawień kopii zapasowych w Windows 10

  5. Utworzenie kopii zapasowej nie będzie możliwe, dopóki nie ustalimy dysku, na którym ma ona zostać zapisana. Klikamy więc polecenie Dodaj dysk i wybieramy jeden z listy dostępnych urządzeń zewnętrznych podłączonych do komputera.
  6. Wybór dysku zewnętrznego do przechowywania kopii

  7. Po wskazaniu dysku funkcja tworzenia kopii zapasowej stanie się dostępna i automatycznie włączona. Domyślnie kopia zapasowa plików tworzona jest co godzinę, ale istnieje możliwość edycji tych ustawień. Do ekranu konfiguracji przechodzimy, klikając polecenie Więcej opcji.

Włączone automatyczne tworzenie kopii zapasowej

Ekran ustawień kopii zapasowej podzielony jest na kilka części:

  1. Przegląd – informacje o rozmiarze kopii zapasowej, całkowitym miejscu na dysku zewnętrznym oraz czasie, kiedy została wykonana ostatnia kopia. W tej części dostępna jest też opcja ręcznego utworzenia kopii zapasowej. Żeby to zrobić, wystarczy kliknąć polecenie Wykonaj kopię zapasową teraz.
  2. Podsumowanie kopii zapasowej

  3. Twórz kopie zapasowe moich plików – pozwala zmienić czas, kiedy mają być tworzone kopie. Dostępne opcje przedstawiamy na poniższym zrzucie ekranu.
  4. Czas tworzenia kopii zapasowych

  5. Zachowaj moje kopie zapasowe – w menu ustalamy okres przechowywania kopii na urządzeniu. Zalecanym wyborem jest opcja Dopóki nie będzie potrzebne miejsce. Wtedy kopie zapasowe będą przechowywane jak najdłużej.
  6. Okres przechowywania kopii zapasowych

  7. Wykonaj kopię zapasową tych folderów – to sekcja pozwalająca wybrać katalogi, które mają być częścią kopii zapasowej. Domyślnie są to wszystkie główne biblioteki – dokumenty, obrazy, muzyka, kontakty i inne. Możemy także dodać inne foldery, które chcemy zawrzeć w kopii, lub usunąć te, których archiwizować nie chcemy.
  8. Sekcja wyboru katalogów do zapisania w kopii

  9. Wyklucz te foldery – w tym miejscu można wskazać katalogi, których na pewno nie chcemy dodawać do kopii zapasowej.

Sekcja wykluczania katalogów

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia