Kinect wykorzystany przez artystów w instalacjach audiowizualnych

Kinect wykorzystany przez artystów w instalacjach audiowizualnych

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 8/7/2015, 10:35 PM

Liczba odsłon: 2599

Jak z pewnością wiedzą nasi czytelnicy, Kinect można wykorzystać nie tylko stawiając kroki w Dance Central Spotlight czy siekając owoce we Fruit Ninja. Wbudowane kamery i czujniki zostały już zaprzęgnięte do wielu projektów z pogranicza marketingu, biznesu, rozrywki i interaktywnej sztuki. Jednym z ciekawszych zastosowań czujnika Kinect w ostatnich miesiącach jest niewątpliwie nowojorska instalacja pt. Delqa.

Instalacja została stworzona przez twórcę eskperymentalnego pop-artu, Matthew Deara. "Chciałem skomponować dźwiękowe krajobrazy jak ze snu, będąc w pełni świadomym, że sny bywają dziwne i nie zawsze są czarne lub białe." - mówi artysta w wywiadzie dla Microsoft - "Muzyka spoczywa pomiędzy spokojnymi i chaotycznymi stanami, pozwalając słuchaczowi wnieść do niej jego własną historię, kiedy zaangażuje się w [tworzenie] utworu". Podstawowym założeniem instalacji jest generowanie muzyki i efektów świetlnych jako odpowiedzi na gesty i ruchy użytkownika czy nawet całej publiczności.

Proces tworzenia takiego dzieła jest bardziej skomplikowany, niż mogłoby się wydawać. Tkaniny użyte w instalacji są przezroczyste wobec czujników koloru i podczerwieni, jednak zakrywają czujnik głębii. Na podstawie kontrastu Kinect odróżnia arkusze materiału od ludzi i ich ruchów. Na ich podstawie system generuje efekty świetlne i dźwiękowe. "To piękne, że nie sposób przewidzieć, jak ludzie zareagują na Delqa. Projekt tego rodzaju jest pełen niewiadomych - nie znajdziemy tego w warsztatach i studiach dźwiękowych. Gdy po raz pierwszy otworzyliśmy drzwi do Delqa, ziściły się nasze najdziksze pomysły" - mówi Dear.

Instalację przez najbliższe dni będzie można zobaczyć w nowojorskim New Museum. Więcej informacji o interaktywnym projekcie Delqa znajdziecie na jego oficjalnej stronie.