Jako administrator systemu Windows 10 możemy zmieniać wiele ustawień kont użytkowników, łącznie z zasadami dotyczącymi haseł. Możemy np. wymusić minimalną lub maksymalną długość kodu PIN, zmianę hasła przy następnym logowaniu, czy też wprowadzać inne zasady. Dziś zajmiemy się jednym z przydatniejszych ustawień, jakim jest zablokowanie możliwości zmiany hasła przez użytkownika. Przedstawimy na to dwa sposoby - jeden z wykorzystaniem Wiersza polecenia, drugi z narzędziem Użytkownicy i grupy lokalne.
Jak zablokować możliwość zmiany hasła użytkownika w Windows 10?
Sposób pierwszy: Wiersz polecenia
- Otwieramy menu Start i wpisujemy wiersz lub CMD. W podpowiedziach pojawi się Wiersz polecenia, który klikamy prawym przyciskiem myszy, a następnie wybieramy opcję Uruchom jako administrator.
- By podejrzeć nazwy użytkowników, wpisujemy polecenie
net users
i naciskamy Enter. - By wyłączyć użytkownikowi możliwość zmiany hasła, wprowadzamy kolejne polecenie
net user XX /PasswordChg:No
, gdzie XX to nazwa użytkownika, np. Kris. - Blokada została już nałożona. Jeśli chcemy ją cofnąć, analogicznie wprowadzamy komendę
net user XX /PasswordChg:Yes
, gdzie XX to nazwa użytkownika, np. Kris.
Sposób drugi: Użytkownicy i grupy lokalne
- Wykonujemy na klawiaturze skrót Win + R, by otworzyć polecenie Uruchom. W okienku dialogowym wpisujemy lusrmgr.msc i klikamy OK.
- Przed nami okno narzędzia Użytkownicy i grupy lokalne. W panelu po lewej stronie klikamy pozycję Użytkownicy. W tabeli na środku pojawi się lista użytkowników systemu. Odnajdujemy tego użytkownika, któremu chcemy wyłączyć możliwość zmiany hasła, i dwukrotnie klikamy lewym przyciskiem myszy jego nazwę (możemy też kliknąć prawym i wybrać Właściwości).
- Zaznaczamy pole Użytkownik nie może zmienić hasła i zatwierdzamy przyciskiem OK.
- W ten sposób blokada została już nałożona. Jeśli chcemy ją cofnąć i przywrócić użytkownikowi możliwość zmiany hasła, wspomnianą powyżej opcję odznaczamy i całość zatwierdzamy przyciskiem OK.