Intel dodaje wsparcie dla graficznego API Vulkan w Windows 10

Intel dodaje wsparcie dla graficznego API Vulkan w Windows 10

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 2/15/2017, 12:53 PM

Liczba odsłon: 2140

Windows 10 od początku istnienia nazywany jest przez Microsoft systemem idealnym dla graczy, czego dowodzi nie tylko ekskluzywny DirectX 12, ale też kolejne aktualizacje, które wprowadziły m.in. Xbox Play Anywhere, wsparcie dla streamingu czy organizowania turniejów. Najnowszy wkład pochodzi od Intela, który dodał wsparcie dla graficznego API Vulkan w swoich najnowszych układach Core.

Podczas gdy Vulkan jest już wspierany przez karty graficzne AMD i NVIDIA, wsparcie zostaje dodane dla zintegrowanych układów w chipach Kaby Lake i Skylake. Dzięki temu komputery bez osobnych kart graficznych mogą uruchamiać gry i aplikacje napisane z udziałem API. Być może należy się teraz kilka słów wyjaśnień. Czym jest Vulkan? To względnie nowe, otwartoźródłowe i niskopoziomowe API podobne do OpenGL czy Direct3D. Vulkan jest zaprojektowany do wysoko efektywnej pracy przy zachowaniu wydajnej grafiki na różnych konfiguracjach sprzętowych. Vulkan jest wieloplatformowy i może być uruchamiany także poza PC - na telefonach i innych typach urządzeń.

"Vulkan celuje w wysoko wydajne [renderowanie] w czasie rzeczywistym aplikacji 3D, takich jak gry, dając przy tym deweloperom niskopoziomową kontrolę nad akceleracją GPU. Vulkan wykorzystuje wiele open-source'owych bibliotek i akcesoriów, obiecuje świetną wydajność i przewidywalność, otwierając drogę do lepszego uposażenia gier, by radziły sobie z VR lub 4K HDR" - pisze Intel. Wsparcie dla Vulkana było już dostępne dla układów Intel w formie beta, tymczasem oficjalne wydanie sygnalizuje gotowość do realnych zastosowań użytkowych i względną stabilność API. Nie powinniśmy jednak oczekiwać od zintegrowanej grafiki, by działała na wzór AMD czy NVIDII, niemniej jednak także te urządzenia powinny poradzić sobie z najnowszymi API. Na koniec warto dodać, że aplikacje napisane z wykorzystaniem Vulkan będzie można uruchamiać na niedrogich zestawach VR od partnerów sprzętowych Windows Holographic.

By uzyskać wsparcie dla Vulkan, należy wyposażyć się w najnowsze sterowniki (15.45.14.4590), o których więcej można przeczytać na stronie Intel Communities.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia