Hologramy można już poczuć dotykiem. Nowy wynalazek Microsoft Research

Hologramy można już poczuć dotykiem. Nowy wynalazek Microsoft Research

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 10/17/2016, 4:34 PM

Liczba odsłon: 2334

Współczesne zestawy VR i AR - takie jak choćby HoloLens - oferują zróżnicowany poziom immersyjności. W świecie wirtualnym lub rozszerzonym o hologramy możemy zanurzyć się niemal całkowicie, otrzymując bodźce wzrokowe, słuchowe i oddziałujące na zmysł przestrzenny. Manipulacja wirtualnymi obiektami ma jednak zasadniczą wadę - nie możemy ich poczuć, przez co machamy jedynie rękami w powietrzu. Jako że hologramy nie stawiają fizycznego oporu, trudności sprawiają zadania precyzyjne, takie jak otwieranie zamków czy przeładowanie pistoletu w grze. Microsoft Research stara się to zmienić. Efekty są (dosłownie) namacalne!

Nowy wynalazek najbardziej chyba innowacyjnego i nowatorskiego działu Microsoft ma za zadanie znieść kolejną barierę między światem realnym i wirtualnym, wprowadzając kolejną warstwę, odpowiedzialną za zmysł dotyku. Jest to mechaniczny kontroler do trzymania w ręce, który na dłoń oddziałuje, reprezentując fizyczny opór, kształty i szczegółowe tekstury obiektów wirtualnych. Prototypowe urządzenia Microsoft Research zaprezentował na 29 dorocznym sympozjum User Interface Software and Technology. Jednym z nich jest NormalTouch, odpowiedzialne za bardziej ogólne wrażenia dotykowe, drugim zaś TextureTouch, który wiernie odwzorowuje detale obiektów 3D.

NormalTouch odwzorowuje obiekty wirtualne za pomocą jednej ruchomej, odchylającej się platformy. TextureTouch korzysta zaś z matrycy prostopadłościanów 4x4, które oddają precyzyjne kształty obiektów. Zmieniając położenie kontrolera i trzymając palec na platformie, użytkownik poznaje właściwy kształt większych obiektów. MSR sądzi, że jego wynalazek jest znaczącym krokiem naprzód w interakcji VR, która dotąd nie oferowała zbyt wielu bodźców poza wzrokowymi, słuchowymi i ewentualnie wibracjami. Materiały z konferencji możecie przejrzeć na stronie ACM Digital Library.

NormalTouch i TextureTouch traktujemy raczej jako prototypy, mające dopiero zademonstrować nową technologię, a nie produkty użytkowe. Czy w przyszłości zostaną wykorzystane w bardziej poręcznym i ujednoliconym urządzeniu? Liczymy, że tak!

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia