Google zamyka usługę gromadzącą dane o jakości połączeń. Nie była zgodna z RODO

Google zamyka usługę gromadzącą dane o jakości połączeń. Nie była zgodna z RODO

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 8/19/2019, 11:40 PM

Liczba odsłon: 917

Google wyłączył usługę świadczoną operatorom internetu bezprzewodowego na całym świecie i pokazującą im punkty ze słabym zasięgiem. Powodem tego są obawy firmy, że przez udostępnianie danych od użytkowników Androida może znaleźć się na celowniku użytkowników i regulatorów. Mówiąc krótko, Mobile Network Insights może być niezgodny z RODO, ale Google nie zamierza czekać, by sprawdziła to komisja.

Mobile Network Insights to usługa oddana do użytku w marcu 2017 roku. W gruncie rzeczy jest to mapa pokazująca moc sygnału i szybkość połączenia danego dostawcy na danym terenie. Gromadziła ona dane z telefonów z Androidem, ale tylko od tych użytkowników, którzy zezwolili na udostępnianie Google historii lokalizacji, użytkowania i danych diagnostycznych. Dane były połączone, przez co nie można ich było połączyć z indywidualnymi użytkownikami, ale mimo to Google obawiało się posądzenia o niezgodność z RODO (GDPR). Jak donoszą źródła, usługę zamknięto w kwietniu. Zapytana o to, rzeczniczka firmy, Victoria Keough, potwierdziła to, jako powód podając zmianę priorytetów produktu. Google nie podało natomiast powodu operatorom, którzy korzystali z usługi.

Jest to jeden z przykładów, gdzie firma internetowa woli wyłączyć usługę gromadzącą dane, niż ryzykować wyciek danych albo dochodzenie prawodawców. Wprowadzone w zeszłym roku RODO zabrania firmom udostępniania danych użytkowników podmiotom zewnętrznym bez wyraźnej zgody użytkowników lub prawnie uzasadnionych powodów biznesowych. Oczywiście jako firma działająca na całym świecie Google nie może ograniczać się do prawa europejskiego. W kwietniu Google zamknął usługę Video Checkup, która działała od prawie dwóch lat, pozwalając klientom z Malezji porównywać możliwości streamingowe u różnych operatorów. Oficjalnym powodem było względnie niskie zaangażowanie użytkowników.

Mobile Network Insights to nie jedyne źródło szczegółowych informacji o klientach, z którego korzystają operatorzy, by ustalać, gdzie potrzebne są ulepszenia komórek. Prawdopodobnie jednak było najbogatszym, ponieważ z Androida korzysta ok. 75% użytkowników smartfonów na świecie.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia