Continuum był rozwijany pod nazwą Modern Glass

Continuum był rozwijany pod nazwą Modern Glass

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 8/9/2016, 1:12 PM

Liczba odsłon: 2104

"Czy to smartfon, czy konsola do gier? Tak.", "Telefon, który myśli, że jest PC.", "Wiele ekranów, jeden mózg." - takimi sloganami najłatwiej przypomnieć czytelnikom istotę Continuum - interfejsu oferowanego przez Windows 10, który - mówiąc krótko - łączy niewielkie urządzenia z dużymi ekranami i zaciera granice między platformą mobilną a PC. Mieliśmy już czas, by poznać Continuum od strony użytkowej, a teraz mamy szansę, by zobaczyć, jak to wygląda od kuchni.

W historię rozwoju jednej z przełomowych funkcji w Windows 10 wprowadza nas Abolade Gbadegesin, inżynier oprogramowania z Microsoft, który opowiada o procesie unifikacji ekosystemu Windows na szczególnym przykładzie, jakim jest Continuum. Funkcja powstała, by połączyć różne typy urządzeń, uruchamiające (przynajmniej do czasu UWP) różne typy oprogramowania i wymagające odmiennego sposobu interakcji. Continuum pozwala używać telefonu jak PC - wyposażając go w klawiaturę i mysz - lub korzystać z Windows 10 Mobile oferującego drugi ekran roboczy. Aplikacje uruchamiane na smartfonie dostosowują się do zewnętrznego ekranu dzięki skalowaniu interfejsu a także zmianie jego elementów na wzór PC.

Jak wynika z ujawnionych materiałów, Continuum był pierwotnie rozwijany pod nazwą kodową Modern Glass. Nie jest to bynajmniej nawiązanie do Aero Glass z Windows 7 i Modern UI z Windows 8. Nazwa odnosiła się do zaprezentowanego w 2012 r. Xbox SmartGlass - funkcji, która pozwalała komunikować się z konsolą za pomocą smartfona lub tabletu. Kolejne nazwy robocze to Wizard oraz Tinman. Nietrudno się domyślić, że ktoś w Microsoft bardzo namiętnie oglądał Czarnoksiężnika z krainy Oz...

Gbadegesin wyjawił, że Microsoft zaczął prace nad Continuum w 2012 r., na krótko po wydaniu Windows 8. Zrzut ekranu, który widzicie powyżej, pochodzi jeszcze z czasów projektu Modern Glass i obrazuje symulację połączenia z pulpitem zdalnym na przykładzie aplikacji Direct3D, uruchomionej w Visual Studio. Co ciekawe, prezentacja skupia się nie tylko na przeszłości Continuum, ale też na kierunkach jego przyszłego rozwoju, które obejmują między innymi:

  • Bardzo duże wyświetlacze fizyczne (80"+)
  • Wirtualne wyświetlacze (HoloLens)
  • Interakcję za pomocą głosu
  • Oddzielne [metody/urządzenia] wejścia, wyjścia i czujniki
  • Interakcję z wieloma użytkownikami

Niestety na liście przyszłych zmian brak odniesień do aplikacji Win32, które można by uruchamiać na smartfonie z obsługą Continuum. Funkcja ta nadejdzie prawdopodobnie dopiero w przyszłym roku wraz z aktualizacją Redstone 2, czyli drugą falą Anniversary Update, w dużej mierze skupioną na Windows 10 Mobile.