Zamknij komunikat

Nowy Office 2013
Do góry Skomentuj

SharePoint Online - wprowadzenie

SharePoint Online - wprowadzenie

Autor: Amadeusz Labuda Opublikowano: 10 października 2017 Odsłon: 2 184

Jednym z najważniejszych składników pakietu Office 365 jest SharePoint Online, czyli webowa platforma służąca głównie jako swego rodzaju przestrzeń robocza dostosowana do potrzeb pracowników. Pozwala ona nie tylko na przechowywanie plików i dokumentów, lecz przede wszystkim na sprawną organizację pracy, zarówno ogólną, jak i w ramach poszczególnych projektów. Co istotne, bogactwo dostępnych ustawień i konfiguracji praktycznie każdego elementu sprawia, że platforma ta jest prawdziwie uniwersalnym rozwiązaniem. W gruncie rzeczy to właśnie z SharePoint wywodzi się spora część zaawansowanych aplikacji Microsoftu skupionych na poprawieniu przepływu pracy, takich jak chociażby Planner. Co prawda z biegiem czasu niektóre opcje dostępne wcześniej w SharePoint zostały przeniesione do innych programów, niemniej pozostaje on naprawdę uniwersalnym rozwiązaniem.

Tak wygląda tworzenie nowej witryny w SharePoint

Najistotniejszym elementem SharePoint są znajdujące się w nim witryny, które porównać można do głównych katalogów, w których przechowujemy nieco mniejsze elementy. Przechodząc do jednej z nich, sprawdzić możemy wszelkie informacje takie jak chociażby opublikowane wiadomości nadrzędne czy też ostatnia aktywność. Rzecz jasna możemy również wybrać, kto ma mieć dostęp do konkretnej witryny (podobnie zresztą jak do każdego z jej elementów). Obszary robocze także wewnątrz witryny możemy wyedytować według własnego gustu – oznacza to, że najważniejsza zawartość może zostać na stałe rozlokowana w odpowiednich miejscach strony. Jeśli zaś chodzi o same elementy witryny, to są to odpowiednio:

  • Listy. Element ten to tak naprawdę szkic niezdefiniowanej, ogólnej listy. Możemy za jego pomocą równie dobrze stworzyć listę zakupów czy też listę obecności, po czym przystosować jej działanie według własnych preferencji. Możliwe jest także oczywiście przeprowadzenie działań specjalnych z nią powiązanych, jak chociażby synchronizacja z innymi składnikami pakietu Office 365.
  • Strona. Zawartość tego typu przypomina nieco fragment strony internetowej lub bloga. Możemy swobodnie modyfikować ich treść, tworząc chociażby formy takie jak broszura, do których dostęp zyskają określone osoby (lub cały zespół przypisany do witryny).
  • Biblioteki dokumentów. Służą one do gromadzenia wewnątrz rozmaitych typów plików, zarówno tych, które otworzyć możemy bezpośrednio, jak i niestandardowych (tj. nieprzynależących do standardowego pakietu programów Office i Windows). Dzięki temu w jednej bibliotece znaleźć mogą się pliki różnego typu przynależące do jednego projektu.
  • Aplikacja. To tutaj znajdziemy największą zbieraninę dostępnych w SharePoint elementów. Są to zasadniczo gotowe szablony przystosowane do obsługi bibliotek i list konkretnego typu oraz elementy specjalne, takie jak kalendarze, ankiety czy też tablice dyskusyjne. Korzystanie z tych rozwiązań jest bardzo korzystne, bowiem oszczędza czas, który musielibyśmy poświęcić na konfigurację poszczególnych składników witryny.
  • Podwitryna. Jeśli zechcemy, możemy wyodrębnić podwitrynę w SharePoint. Może ona być klasyczną witryną zespołu, witryną projektu, a nawet blogiem. Co istotne, skonfigurować możemy w niej wszelkie uprawnienia, zaś ona sama zostanie zarządzalnym elementem głównej witryny, na której się znajduje. Umożliwia to między innymi wydzielenie kierownikom niższego szczebla własnych witryn, które nadal będą pod kontrolą kadr.

Po utworzeniu nowej witryny wyświetlane są podstawowe wskazówki

Jak widać, SharePoint oferuje rozmaite funkcje ułatwiające zorganizowanie pracy zespołu. Możemy dzięki niemu tworzyć nieco bardziej zaawansowane elementy, takie jak kalendarz projektu związany z listą postępu prac, jak również zwykle sieciowe foldery plików. Warto zapoznać się z tą jakże ciekawą platformą! Więcej informacji na temat konkretnych funkcji przez nią udostępnianych znajdziecie wśród porad zamieszczonych na naszym portalu.

Zobacz również

Komentarze

Nie napisano jeszcze ani jednego komentarza. Twój może być pierwszy.

Dodaj swój komentarz

Zasady publikacji komentarzyZasady publikacji komentarzy

Redakcja CentrumXP.pl nie odpowiada za treść komentarzy publikowanych na stronach Portalu
i zastrzega sobie prawo do usuwania wypowiedzi, które:

  • zawierają słowa wulgarne, obraźliwe, prowokujące i inne naruszające dobre obyczaje;
  • są jedynie próbami reklamowania stron internetowych (spamowanie poprzez umieszczanie linków);
  • przyczyniają się do złamania prawa bądź warunków licencyjnych oprogramowania (cracki, seriale, torrenty itp.);
  • zawierają dane osobowe, teleadresowe, adresy mailowe lub numery GG;
  • merytorycznie nie wnoszą nic do dyskusji lub nie mają związku z tematem komentowanego newsa, artykułu bądź pliku.